آیا یائسگی باعث درد می شود؟

آیا یائسگی باعث درد می شود؟

یائسگی چیست؟

یائسگی بخشی طبیعی از روند پیری است. مرحله اول یائسگی – قبل از یائسگی – بر توانایی زن برای تولید مثل تأثیر می گذارد. پیش یائسگی معمولاً از اوایل تا اواسط دهه 40 شروع می شود و می تواند از سه تا پنج سال طول بکشد.

زن زمانی در نظر گرفته می شود که 12 ماه بدون قاعدگی باشد. میانگین سن شروع یائسگی در ایالات متحده 51 سال است.

قبل از یائسگی و یائسگی توسط هورمون هایی که نوسان می کنند و کاهش می یابند تحریک می شوند. بسیاری از قسمت های بدن با کاهش سطح هورمونی تحت تأثیر قرار می گیرند. این شامل:

  • سیستم تناسلی
  • دستگاه واژن
  • سیستم ادراری
  • سیستم عصبی
  • قلب
  • مغز
  • استخوان ها
  • پوست

یک علامت رایج که اغلب با تغییرات هورمونی همراه است، درد است.

تغییرات هورمونی

چرخه قاعدگی شما توسط هورمون لوتئینه کننده و هورمون محرک فولیکول تنظیم می شود. این دو هورمون در غده هیپوفیز ساخته می شوند. آنها تخمدان ها را برای تولید استروژن و پروژسترون تحریک می کنند. در دوران پیش از یائسگی و یائسگی، این هورمون ها در نوسان هستند و می توانند علائم دردناک زیر را ایجاد کنند.

گرفتگی و حساسیت سینه

تغییرات در دوره شما ممکن است با گرفتگی همراه باشد که دردناکتر و شدیدتر از آنچه قبلاً به آن عادت داشتید است. همچنین ممکن است قبل و در طول قاعدگی، حساسیت سینه ها را افزایش دهید. و ممکن است متوجه شوید که جریان قاعدگی شما در برخی ماه ها سبک و در برخی دیگر سنگین است.

سردردهای میگرنی

نوسانات استروژن با سردردهای میگرنی مرتبط است. ممکن است برای اولین بار به میگرن مبتلا شوید یا در حین یائسگی، شدت یا دفعات آن افزایش یابد.

برخی از زنان واکنش معکوس دارند و با ورود به یائسگی شاهد کاهش بروز میگرن هستند. این ممکن است به این دلیل باشد که سطوح بالای استروژن می تواند باعث سردرد شود و کاهش سطح آن می تواند باعث کاهش شود.

درد مفاصل

یائسگی ممکن است باعث درد مفاصل شود که می تواند زانو، شانه، گردن، آرنج یا دست ها را درگیر کند. آسیب های مفصلی قدیمی ممکن است شروع به درد کنند. با گذشت زمان، ممکن است متوجه شوید که درد و درد بیشتری نسبت به قبل در آن نواحی احساس می کنید. به این دلیل که استروژن به کاهش التهاب کمک می کند. با کاهش سطح آن، التهاب ممکن است افزایش یابد و باعث ناراحتی و آرتریت مرتبط با یائسگی شود.

کبودی

قسمت بیرونی بدن نیز تحت تأثیر نوسانات و کاهش هورمون ها قرار می گیرد. سطوح پایین استروژن می تواند باعث کاهش خاصیت ارتجاعی پوست شود. همچنین توانایی پوست برای حفظ آب را کاهش می دهد، که از آن به عنوان یک بافر در برابر آسیب استفاده می کند. این باعث نازک شدن پوست می شود و کبودی دردناک اغلب نتیجه آن است. پشت دست ها به خصوص به کبودی حساس هستند.

فیبرومیالژیا

برای زنانی که فیبرومیالژیا دارند، یائسگی ممکن است حساسیت بیشتری به درد داشته باشد. فیبرومیالژیا یک وضعیت درد مزمن است که اغلب برای اولین بار در زنانی که در دوران پیش از یائسگی یا یائسگی قرار دارند تشخیص داده می شود.

برخی از علائم یائسگی مانند درد، خستگی و خشکی واژن با علائم مرتبط با فیبرومیالژیا همپوشانی دارند. به همین دلیل، تعیین اینکه کدام موضوع باعث ایجاد علائم شده است، همیشه آسان نیست.

درد هنگام مقاربت

زمانی که در دوران یائسگی هستید، گاهی اوقات درد می تواند همراه با رابطه جنسی باشد. این می تواند حفظ صمیمیت را چالش برانگیز کند. اما زنان می توانند راه هایی برای لذت بخشیدن به زندگی جنسی خود در دوران پیش از یائسگی، یائسگی و فراتر از آن بیابند.

استروژن، هورمونی که در دوران یائسگی کمبود دارد، به انعطاف پذیری بافت های واژن کمک می کند. همچنین از تولید رطوبت در واژن پشتیبانی می کند که به راحتی رابطه جنسی کمک می کند. با کاهش سطح استروژن، بافت‌های واژن نازک‌تر می‌شوند. این می تواند مقاربت را دردناک کند. واژن همچنین کمتر چرب می شود و بیشتر مستعد التهاب، خشکی و پارگی می شود.

آتروفی واژن نیز ممکن است رخ دهد. این می تواند باعث کوچک شدن و کوتاه شدن واژن شود. آتروفی واژن اغلب با علائم دستگاه ادراری همراه است، مانند:

  • نشت ادرار
  • سوزش در هنگام ادرار
  • نیاز فوری به ادرار کردن

تغییرات در سطح هورمون همچنین ممکن است باعث کاهش میل جنسی و کاهش توانایی برای تحریک جنسی شود. این می تواند روان شدن واژن را حتی سخت تر کند.

این تغییرات ممکن است در هر نقطه از دوران پیش از یائسگی یا یائسگی رخ دهد.

با پزشک خود صحبت کنید

منتظر کمک برای درد نباشید. بیشتر دردهای مربوط به یائسگی را می توان با درمان های خانگی، درمان های پزشکی یا تغییر سبک زندگی کاهش داد یا از بین برد.

نوع ناراحتی شما ممکن است تعیین کند که چه نوع دکتری را می بینید. ممکن است بخواهید با متخصص زنان خود شروع کنید.

یک راه خوب برای آماده شدن برای قرار ملاقات، نوشتن علائم است. هرچه دقیق تر باشید، بهتر است. به عنوان مثال، آیا سردرد شما یک طرف سرتان است یا تمام آن؟ آیا می توانید تشخیص دهید که دردی که در حین مقاربت احساس می کنید در داخل واژن است یا در فرج شما؟ (فرج شامل لب های داخلی و خارجی واژن، کلیتوریس و منفذ خارجی واژن شما می شود.) هرچه جزئیات بیشتری در مورد درد احساس کنید، پزشک شما برای تجزیه و تحلیل علائم شما و کمک به درمان آنها بهتر مسلح خواهد شد.

پزشک برای تعیین سطح هورمون شما آزمایش خون می دهد. همچنین ممکن است برای کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید آزمایش شوید. این وضعیت علائم بسیاری مشابه علائم یائسگی دارد.

درد یائسگی چگونه درمان می شود؟

درد، ناراحتی و سایر علائم یائسگی را می توان به روش های مختلف درمان کرد. درمان های کاهش دهنده درد عبارتند از:

  • داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند NSAIDs (ایبوپروفن) ممکن است به درد مفاصل یا سردرد کمک کند.
  • کمپرس یخ می تواند به کاهش درد زانو و کمر کمک کند.
  • مکمل های غذایی، مانند روغن گل مغربی، ممکن است به کاهش حساسیت سینه کمک کند.

قبل از شروع درمان های خانگی با پزشک خود صحبت کنید تا فواید و خطرات آن را برای شما تعیین کند.

فیتواستروژن ها یا استروژن های گیاهی، مانند محصولات سویا، ممکن است به کاهش علائم یائسگی در برخی از زنان کمک کند. با این حال، این درمان بحث برانگیز است. قبل از شروع حتماً این گزینه را با پزشک خود در میان بگذارید.

مقاربت دردناک در صورت عدم درمان می تواند کیفیت زندگی شما را کاهش دهد. برخی از درمان ها عبارتند از:

  • استفاده از روان کننده های واژن قبل از مقاربت می تواند به راحت تر شدن رابطه جنسی کمک کند.
  • استفاده روزانه از مرطوب کننده های واژن با کاهش ناراحتی و خشکی، سوزش را کاهش می دهد.
  • خوردن غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است به حمایت از سطوح بیشتر رطوبت واژن کمک کند.
  • هیدراته ماندن با نوشیدن مقدار زیادی آب یا سایر نوشیدنی های حاوی الکترولیت بالا می تواند به جلوگیری از خشکی کمک کند.
  • مصرف استروژن واژینال، نوعی درمان جایگزینی هورمونی (HRT) ، ممکن است به کاهش خشکی و افزایش راحتی در طول رابطه جنسی کمک کند.
  • استفاده از کرم های موضعی حاوی استروژن ممکن است به کاهش علائم واژن کمک کند.
  • حفظ یک زندگی جنسی فعال می تواند به افزایش جریان خون به واژن و کاهش نازک شدن دیواره های واژن کمک کند.

راه های دیگر برای افزایش جریان خون به واژن عبارتند از طب سوزنی، ورزش های هوازی و یوگا.

نکات ورزشی برای فعال ماندن

فعال ماندن می تواند به کاهش دردهای بدن و تقویت عضلات کمک کند، و شما را کمتر مستعد آسیب می کند. اگر متوجه شدید که درد زانو دویدن، رقصیدن یا راه رفتن سریع را دشوار می کند، سعی کنید از آستین های زانو استفاده کنید. آنها فشرده سازی را ایجاد می کنند، که می تواند به راحت نگه داشتن زانوهای فعال کمک کند. آنها همچنین احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهند. همچنین می توانید از مسیر دویدن برای استخر صرف نظر کنید. شنا یک جایگزین آسان برای بدن است و ممکن است به شما کمک کند تا ذهن خود را از هر دردی که احساس می کنید دور کنید.

روش های دیگر برای کاهش درد می تواند شامل ماساژ عمیق عضلانی، طب سوزنی، استفاده از گرما یا سرما و هیپنوتیزم باشد. اگر سیگار می‌کشید یا عادت‌های دیگری دارید که بر سلامت شما تأثیر منفی می‌گذارد، برای حذف آنها تلاش کنید. این ممکن است احساس قدرت را افزایش دهد، گردش خون را بهبود بخشد و استرس را کاهش دهد، که همگی ممکن است به کاهش درد کمک کنند.

چشم انداز درد ناشی از یائسگی چیست؟

درد مربوط به یائسگی بسیار شایع است. بیشتر دردها، از جمله دردهای مربوط به مقاربت، ممکن است با درمان کاهش یا از بین بروند. درد و یائسگی نباید بر کیفیت زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.